Grill - temat specjalny

Iluzja na talerzu – jak nie jeść oczami

Nie od dziś wiadomo, że to, co widzimy ma bardzo duży wpływ na to, jak dużo jemy. Istnieją jednak pewne techniki, by oszukać wzrok i zacząć kontrolować zachowania żywieniowe. Zmiany warto zacząć już na półce z naczyniami!

Fot. 123RF/Picsel

Joseph Delboeuf, belgijski psycholog i psychoterapeuta, odkrył pewną zależność, która znalazła zastosowanie między innymi w dietetyce oraz marketingu jedzeniowym. Zgodnie z założeniami tzw. Iluzji Delboeuf'a, koło wpisane w mniejszy okrąg wydaje się większe niż takie samo koło wpisane w większy okrąg. Teoria ta została przebadana w kilku eksperymentach. Te potwierdziły zaś, że jest to złudzenie optyczne oparte na ocenie wielkości przedmiotu poprzez porównanie go z otoczeniem.

Inną iluzję przedstawił niemiecki psycholog - Hermann Ebbinghaus. Najbardziej znana wersja tego złudzenia przedstawia dwa koła tej samej wielkości, znajdujące się obok siebie. Jedno z nich otoczone jest większymi od siebie kołami, drugie mniejszymi. Co ważne, iluzja ta zadziała jedynie wtedy, kiedy obiekt będzie otoczony tymi samymi lub podobnymi do niego figurami.

Jak to się odnosi do dietetyki?

Okazuje się, że według założeń Delboeuf'a posiadamy tendencję do nakładania sobie większych porcji jedzenia na większe talerze oraz mniejszych porcji na mniejsze. Iluzję Ebbinghausa można wykorzystać do odpowiedniego przedstawienia jedzenia na zdjęciach bądź zaprezentowania dania w restauracji. Stosując się jej zasad, danie będzie się wydawało większe niż jest w rzeczywistości.

Para badaczy - Wansink i van Ittersum wykazali, ze nie tylko rozmiar talerza, ale również jego kolor wpływa na to, jak postrzegamy danie, które się na nim znajduje. Im większy kontrast tym lepiej. Według naukowców więc zarówno talerz powinien być dobrany do jedzenia na zasadzie kontrastu, jak i naczynie do otoczenia - blatu, stołu, obrusu. Udowodniono, że po zwiększeniu kontrastu, na talerzu znajdzie się porcja mniejsza o 20 %.

Iluzje te doskonale sprawdzają się również jako narzędzie marketingu jedzeniowego. Na zdjęciach bądź w reklamach wykorzystywane są małe talerze o dużym kontraście kolorystycznym. Dzięki temu porcja zawsze wydaje się duża, mimo że nią nie jest. W restauracjach, gdzie klient sam nakłada sobie jedzenie, ma do dyspozycji najczęściej większe talerze. Zarówno ten element, jak i zachowanie małego kontrastu, sprawiają, że klient najprawdopodobniej nałoży dużą porcję.

 

 

Komentarze

Ostatnio komentowane przepisy

Przepis dnia

Dania główne Kluski kładzione z czosnkiem niedźwiedzim

Kilka składników i gotowe.... Dodatek czosnku niedźwiedziego sprawia, że smak...

Odsłon: 3547

30 min
15
Dania główne Kurczak ze szparagami

Kurzak ze szparagami to propozycja na obiad, która świetnie sprawdzi się na c...

Odsłon: 123

15 min
1
15 min
43
Dania główne Kotlety z groszku

Czy kotlety z groszku muszą być nudne i bezsmakowe? Oczywiście, że nie! Ten p...

Odsłon: 14901

30 min
8

Polecane artykuły

Informacje Możesz zrobić oliwę, pastę do kanapek lub syrop. Jak wykorzystać stokrotki w kuchni

Polacy kochają przyozdabiać swoje tarasy i balkony roślinami, wśród których szczególną popularnością cieszy się stokrotka. Co to za kwiat i czym za...

2
Ewa gotuje Ewa gotuje: Chleb na zakwasie żytnim, biała kiełbasa i kalafior z grilla, ciasteczka ryżowe

Zastanawiacie się jakie pyszności zaserwować z grilla bliskim i znajomym? Ewa Wachowicz w autorskim programie "Ewa gotuje" podzieli się z widzami z...

1
Informacje Przewodnik po serach pleśniowych. Możesz tego nie wiedzieć

Sery pleśniowe cieszą się dużym zainteresowaniem, choć mówi się, że do ich jedzenia trzeba dojrzeć. Rzeczywiście przysmak mało komu smakuje za pier...

4
Informacje Nowa, bardzo zdrowa ryba. Jakie właściwości ma brama i jak ją przyrządzić?

Ryby to źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, które są niezbędnym elementem diety. W popularnych supermarketach pojawiła się nowa, tania ryba. Brama...

17