Jak przygotować zdrowe i pełnowartościowe musli?

Musli to połączenie płatków zbożowych z orzechami, ziarnami i świeżymi lub suszonymi owocami z dodatkiem mleka, lub jogurtu. Odpowiednio skomponowane musli to smaczny i pełnowartościowy posiłek dla każdego. Sprawdzi się dla dzieci, młodzieży, a także dorosłych. Można je zabrać do szkoły czy pracy jako śniadanie. Zawiera dużo składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jak przygotować zdrowe i pełnowartościowe musli?

Fot. 123RF/Picsel

Musli może być przygotowane z płatków zbożowych, np. owsianych, jęczmiennych, żytnich, gryczanych czy kukurydzianych. Zawierają one dużo błonnika pokarmowego, który wspomaga przemianę materii. Są źródłem węglowodanów, które dostarczają energii niezbędnej do funkcjonowania organizmu. Poza tym zawierają żelazo i magnez oraz witaminy z grupy B.
Najczęściej spotykanymi dodatkami do musli są suszone lub świeże owoce, np. żurawina, jabłko, śliwki, morele czy rodzynki. Można też spotkać mieszanki z liofilizowanymi owocami, takimi jak maliny, truskawki, czarna porzeczka, banany czy jabłka. Dodanie owoców do musli nie tylko wzbogaca smak posiłku, ale dostarcza także witaminy w nich zawarte.
W musli są również różnego rodzaju orzechy i ziarna, np. orzechy laskowe, siemię lniane czy nasiona chia. Są one źródłem witamin oraz tłuszczów nienasyconych. Nienasycone kwasy tłuszczowe między innymi regulują ciśnienie krwi, wspomagają pracę mózgu oraz regulują poziom cholesterolu.

Do musli dodaje się mleko lub jogurt naturalny. Dzięki temu dostarczamy swojemu organizmowi białko, witaminę D i wapń, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego. Produkty mleczne są źródłem żywych kultur baterii probiotycznych, które są niezbędne do prawidłowej pracy jelit.

 


Reklama

 

Połączenie wszystkich tych składników tworzy zdrowy posiłek. Musli można komponować samemu lub kupować gotowe mieszanki. W przypadku kupna gotowej mieszanki musli warto zwracać uwagę na skład, ponieważ może zawierać dużo ulepszaczy smaku i substancji słodzących, w tym syropu glukozowo - fruktozowego, cukru czy cukru trzcinowego. Szeroką ofertę musli o dobrym składzie można znaleźć, np. w sklepie Stragan Zdrowia. Tworząc samodzielnie musli, mamy pewność, co zawiera i możemy dowolnie wymieniać składniki.
Jak przygotować samodzielnie musli? Można połączyć wybrane płatki zbożowe i zalać mlekiem, dodać do nich jabłko, orzechy, i cynamon. Inną propozycją jest połączenie płatków zbożowych z malinami, porzeczkami i jogurtem naturalnym. Zaletą samodzielnego tworzenia musli jest możliwość przygotowanie własnych kompozycji smakowych.