Siedem pomysłów na wykorzystanie siemienia lnianego

Małe, brązowe nasionka lnu są bardzo niepozorne, ale skrywają w sobie wielką moc. Wiedzieli o niej już w starożytni Rzymianie i Grecy, polecając spożywanie go w przypadku wielu dolegliwości

Siedem pomysłów na wykorzystanie siemienia lnianego

Fot. 123RF/Picsel

Jak się okazuje, siemię lniane zdecydowanie wyróżnia się na tle innych nasion. Wszystko to za sprawą zawartych w nim kwasów tłuszczowych, witamin oraz składników odżywczych. To właśnie one sprawiają, że zaledwie 2-3 łyżki siemienia dziennie wystarczą, aby nasz organizm zaczął lepiej funkcjonować.

Co zyskujemy spożywając siemię lniane? Przede wszystkim cenne źródło zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, dzięki którym obniżamy poziom złego cholesterolu, a podnosimy wskaźnik tego dobrego. W ten sposób możemy znacząco zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz zawałów serca. Istnieją badania, wskazujące, że nienasycone kwasy tłuszczowe mają właściwości przeciwnowotworowe oraz spowalniają starzenie się komórek naszego ciała. Chociażby z tego względu powinniśmy wprowadzić do diety siemię lniane, które w 100g zawiera aż 42g kwasów tłuszczowych.

Jednak zawartość omega-3 to nie jedyna zaleta tych ziaren. Wytwarzane przez nie substancje śluzowe i oleiste doskonale nawilżają śluzówkę dróg oddechowych oraz osłaniają ściany przewodu pokarmowego. W związku z tym, ich spożywanie szczególnie zaleca się osobom cierpiącym na chorobę wrzodową lub uciążliwy, suchy kaszel. Siemię jest także bardzo pomocne podczas leczenia chorób skóry, oparzeń i odmrożeń. Dzięki zawartości fitoestrogenów siemię łagodzi objawy menopauzy oraz zapobiega miażdżycy i menopauzie.

Osoby, które włączyły siemię lniane do swojej diety, zwracają uwagę na jego odchudzające właściwości. Jak się okazuje, spożywanie nawet niedużej ilości tych magicznych ziarenek może pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy. Wszystko to za sprawą zawartego w nich błonnika, który zapewnia prawidłową perystaltykę jelit. Ziarna lnu wywołują w nas wrażenie sytości, przez co zmniejsza się prawdopodobieństwo, że będziemy podjadać między posiłkami.

Jak jeść siemię lniane?

Sposobów na jedzenie ziarenek lnu jest bardzo wiele. Popularną formą jest mielenie ich i dodawanie do różnych posiłków, takich jak owsianki, jogurty lub sałatki. Ponieważ związki w nich zawarte bardzo szybko się utleniają, warto poświęcić kilka chwil na własnoręczne zmielenie siemienia np. w młynku do kawy. W ten sposób mamy pewność, iż czerpiemy z niego wszystko to, co najlepsze.

Wiele osób niepokoją doniesienia o cyjanku, który może wytworzyć się w naszym ciele po zjedzeniu siemienia. Jest to substancja bardzo szkodliwa, mogąca w najlepszym przypadku wywołać bardzo nieprzyjemne zatrucia. Na szczęście, w przypadku ziaren lnu wystarczy przed spożyciem zalać je ciepłą wodą i pozostawić na kilkanaście minut. W ten sposób nie dojdzie do cyjanogenezy. Kleik, który powstaje podczas tego procesu, jest również dla nas niegroźny i możemy bez przeszkód go spożywać, zwłaszcza jeśli zależy nam na poprawie kondycji naszego układu trawiennego.

1. Chleb z siemieniem lnianym

Fot. Kasia-p na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

2. Koktajl truskawkowy z siemieniem

Fot. Tasty-and-fit na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

3. Krakersy z siemieniem lnianym

Fot. Kasia-p na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

4. Pałki kurczaka w panierce z siemienia

Fot. Docherro na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

5. Ryż z ziarnami

Fot. Kardamonovy na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

6. Kotlety siekane z papryką

Fot. Koral na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

7. Domowe musli

Fot. Tradycyjna_Kuchnia na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!