Rzeżucha - nie tylko ozdoba

Rzeżuchę, zgodnie z tradycją, wysiewamy na Wielkanoc, aby udekorować nią świąteczny stół. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że roślina ta ma zaskakujący wpływa na nasze zdrowie.

Rzeżucha - nie tylko ozdoba

Fot. 123RF/Picsel

Ta mała roślinka w wielkanocnej tradycji symbolizuje nadzieję i odrodzenie. Istnieje kilka jej rodzajów, jednak tylko jeden jest jadalny. Jest to rzeżucha ogrodowa - o drobniutkich liściach i charakterystycznym, pikantnym smaku. Stanowi ona cenne źródło składników odżywczych. Można ją dodawać do najróżniejszych potraw, gdyż świetnie zastępuje niezdrową sól. Ważne by spożywać ją na surowo, gdyż tylko w tej formie nie traci swoich niezwykłych właściwości.

Źródło witamin i minerałów

Rzeżucha jest rośliną bogatą w witaminy. Obecna w niej witamina C opóźnia starzenie się skóry, a w połączeniu z przeciwutleniaczami chroni organizm przed nowotworami.

Po rzeżuchę warto również sięgnąć ze względu na zawartość witaminy A, która wzmacnia naczynia krwionośne. Z tego względu powinni często spożywać ją palacze oraz osoby z chorym układem krążenia i chorobą wieńcową. Co więcej, witamina A odpowiada za zdrowie naszych oczu.

Roślina ta zawiera również chrom obniżający poziom cukru we krwi. Z tego względu jej spożywanie poleca się cukrzykom. Z kolei duże złoża potasu obniżają ciśnienie tętnicze, zapobiegając wystąpieniu miażdżycy czy udaru mózgu. Ponadto, rzeżucha jest źródłem wapnia który wzmacnia nasze kości i zęby oraz magnezu mającego dobroczynny wpływ na mięśnie i układ nerwowy.

Specjaliście do spraw zdrowego odżywiania zwracają także uwagę, iż ta niepozorne roślina doskonale poprawia odporność naszego organizmu, zwiększa apetyt oraz usprawnia procesy trawienia. Chcąc odczuć pozytywne działanie rzeżuchy powinniśmy każdego dnia zjadać minimum trzy łyżki zielonych pędów.

Naturalny kosmetyk

Rzeżucha ma również bardzo pozytywny wpływ na kondycję naszych włosów i paznokci. Zawiera bowiem w sobie siarkę, która je wzmacnia. Co więcej, przeciwdziała ona wypadaniu włosów, pobudza ich porost oraz sprawia, że stają się gęstsze.

Ponadto, rzeżucha wpływa pozytywnie na skórę, lecząc trądzik, łojotok oraz wiele innych dolegliwości, z którymi zwykle udajemy się do dermatologa.

Zastosowanie w kuchni

Rzeżuchę najczęściej dodajemy ją do sałatek, surówek, zup, sosów, past jajecznych, rybnych i serowych, by ubogacić ich smak. Jak można się przekonać, dobrze zastępuje nie tylko sól, ale też pieprz i... musztardę.

Rzeżuchę można dodawać także do twarożku, sosów, a nawet masła. Fantastycznie nada się do posypania ziemniaków, jajek lub zapiekanek. Możecie również wykorzystać ją do przygotowania wyjątkowo zdrowych, zielonych koktajli.

Chcesz włączyć rzeżuchę do swojego jadłospisu? Skorzystaj ze sprawdzonych przepisów naszych użytkowników. Oto niektóre z ich propozycji.

 

1. Wielkanocna sałatka z rzeżuchą

Fot. Pelen_brzuszek na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

2. Jajka w gniazdach z rzeżuchą

Fot. Kalina11 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

3. Frankfurcki zielony sos

Fot. Obserwator na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

4. Pasta z wędzonej makreli i rzeżuchy

Fot. Beata1978 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

5. Zupa brokułowa z rzeżuchą

Fot. Maudie na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

6. Sałatka jajeczno-porowa

Fot. Docherro na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


7. Kiełbasa chrzanowo-buraczkowa

Fot. Kalina11 na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

 

8. Orkiszowe pierogi z rzeżuchą

Fot. Pelen_brzuszek na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Tekst: Joanna Obajtek