Przyprawy w kuchni wegetariańskiej

Sposób odżywiania to również podążanie za modą i nowinkami w zakresie dietetyki. Te teorie bywają bardzo często ze sobą sprzeczne, ale niezmiennie często powtarza się, że ważne jest odpowiednie zbilansowanie posiłków, wykorzystanie świeżych składników oraz unikanie produktów wysoko przetworzonych.

Przyprawy w kuchni wegetariańskiej

Fot. 123RF/Picsel

Na długiej liście dietetycznych hitów jest oczywiście bardzo zmiennie, ale warto pamiętać o tym, że inną motywację mają osoby, które chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy, a inną ci, którzy wspomagają organizm w walce z chorobą lub z różnych powodów muszą ograniczyć spożywanie określonych składników. Nieco poza modą jest również wegetarianizm, ponieważ zazwyczaj ma podłoże bardziej związane z etyką niż samą troską o zdrowie. Choć nie da się zaprzeczyć temu, że dobrze zbilansowana dieta roślinna może wyjść nam tylko na dobre. Początki mogą być trudne, ale z pewnością ułatwią je przyprawy, które często są wykorzystywane przez wegetarian.

Wybieraj dobre przyprawy

Na przyprawach nie opłaca się oszczędzać, bo tylko te doskonałej jakości są w stanie nadać daniom bogate aromaty, podkreślają walory smakowe, a w wielu wariantach również mają prozdrowotne właściwości. Na wegetariańskiej półce również powinny się znaleźć różnego rodzaju zioła i dodatki, które sprawią, że dania nabiorą mocy. Czasem nawet warto dodać do potrawy wegetariańskiej także takie przyprawy, które nadadzą potrawie nieco „mięsny" charakter.

Zadbaj o smak

Nie wszyscy uważają, że płatki drożdżowe należy podawać na liście przypraw, ale ze względu na ich popularność w kuchni wegetariańskiej oraz niezwykłe walory smakowe warto się zaopatrzyć w ten dodatek. Aromatem przypomina nieco żółty ser. Płatki drożdżowe świetnie sprawdzają się do sosów, panierek, do kanapek, a także są niezbędne, by zrobić na przykład wegański ser.

Zioła na smak

Wśród najpopularniejszych przypraw na https://allegro.pl/kategoria/przyprawy-i-ziola-74048 najważniejsze miejsce zajmują zioła. Poza tymi popularnymi takimi jak oregano, bazylia, majeranek, tymianek, estragon i cząber wegetariańska kuchnia szczególnie często korzysta z kminku. Ze względu na obecność w diecie roślin strączkowych ta przyprawa pomaga uniknąć wzdęć. Specjaliści zalecają, aby dodawać kminek do gotującej się fasoli. Poza tym może się również pojawiać w daniach z kapusty, a wiele osób tę charakterystyczną przyprawę wsypuje także do ciasta na chleb czy bułki.

Aromaty z temperaturą

Moda na potrawy inspirowane kuchnią orientalną, meksykańską czy też wschodnią sprawia, że chętniej sięgamy po przyprawy znane z różnych regionów świata. Króluje wędzona papryka, która dostępna jest w wersji ostrej i słodkiej. Dość specyficzny słodkawy smak i zapach rewelacyjnie podkreśla charakter inspirowanych Meksykiem czy kuchnią węgierską dań.
Warto także sięgać po gotowe mieszanki. Poza kultowym curry coraz więcej producentów oferuje gotowe zestawy do ziemniaków, warzyw, zapiekanek czy potraw z grilla. Z pewnością takie rozwiązanie będzie idealne, gdy nie do końca znamy się na przyprawach i w związku z tym ufamy sprawdzonym kompozycjom. Z drugiej strony ta opcja oszczędza czas, ale nie jest tania. I warto o tym pamiętać. Mieszanki na przykład do dań mięsnych świetnie sprawdzają się również w tych roślinnych, nawet gdy ciecierzyca czy burak stają się podstawą kotlecików.

Orient na talerzu

Miłośnicy egzotycznych smaków chętnie eksperymentują. Dostępne także u nas są już mieszanki przypraw pochodzenia indyjskiego, które rewelacyjnie sprawdzają się w hinduskich czy azjatyckich potrawach. Zresztą praktyka pokazuje, że są świetnym punktem wyjścia do kulinarnych prób. Dużym powodzeniem cieszy się na przykład Garam Masala. W skład tej mieszanki wchodzą takie przyprawy jak goździki, gałka muszkatołowa, cynamon, kumin, kolendra, koper włoski, czarny pieprz i kozieradka. Inną propozycją jest Tandoori Masala bazująca na kolendrze, kuminie, czosnku i chili.

Coś oryginalnego?

Weganie i wegetarianie w kulinarnych eksperymentach sięgają również po grysy i strąki. Z tych o ostrym smaku warto wybierać chilli grys albo strąki różnych ostrych papryczek. Rewelacyjnie sprawdzą się w zupach, sosach czy gulaszach i na pewno rozgrzeją. Tę kategorię warto uzupełnić również o suszone warzywa. Świetnie na co dzień do bardzo różnych wegetariańskich (choć nie tylko) dań będzie pasować suszony czosnek, cebula, pachnący słońcem pomidor, aromatyczna papryka, a nawet słodkie buraki. Warto pod ręką mieć również koperek i natkę w tej postaci i używać tak często, jak się chce. Coraz popularniejsza w naszej kuchni jest także czarnuszka. Zarówno w postaci oleju, jak i charakterystycznych ziarenek doskonale podkreśla charakter różnych dań. Poza tym od wieków podkreśla się właściwości prozdrowotne czarnuszki, więc warto hojnie jej używać w sałatkach, do chleba, w sosach i zupach. Szczególnie w sezonie grypowym rewelacyjnie podnosi odporność. Prozdrowotnie działa również kozieradka polecana szczególnie cukrzykom oraz osobom, które chcą poprawić wygląd skóry i włosów.