Kolendra

Kolendra to popularna przyprawa i baza do mieszanki curry. Liście kolendry to świetny dodatek do sałatek, sosów i zup, a nasiona nadają się do podkreślenia smaku dań z ryb i mięs. Świeże listki mają piękny, lekko cytrynowy zapach. Czy kolendra ma jakieś zalety poza dodawaniem smaku i aromatu potrawom?

Kolendra

Niedoceniana kolendra ma wiele korzystnych właściwości. Fot. 123RF.COM/PICSEL


W nasionach kolendry znajdują się woda, tłuszcze, białka, celuloza, sole mineralne oraz olejek eteryczny. Są również dobrym źródłem witamin (C, B2), żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, błonnika oraz steroli, mających działanie przeciwutleniające. Świeże liście zawierają kwas L-askorbinowy, fitosterole, witaminy A, K i C, potas oraz kwas foliowy.

Reklama


Siła wymiatająca...

Olejek z kolendry, jak się okazuje, ma silne działanie wymiatające wolne rodniki (silniejsze niż np. olej lniany czy arachidowy). A to najprawdopodobniej dzięki dużej zawartości fosfolipidów, fitosteroli i fenoli - silnych antyoksydantów. Nieco słabsze działanie mają liście kolendry, a najsłabsze - nasiona.


...i siła spokoju

Kolendra - z badań wynika, że zarówno jej wodny roztwór, jak i olejek - może także obniżać ciśnienie tętnicze, a nawet uspokajać i działać przeciwlękowo. Naukowcy podejrzewają, że niebagatelną rolę w tym przypadku odgrywają flawonoidy - kwercetyna, izokwercetyna - oraz linalol.


Cholesterol i tłuszcz obniżone już po 75 dniach

Z badań na szczurach wynika, że kolendra może obniżać poziom cholesterolu i tłuszczów we krwi, w wątrobie i sercu. Widoczne efekty otrzymano już po 75 dniach.


Przeciwcukrzycowa przyprawa

W tradycyjnej medycynie kolendra była stosowana jako lek przy cukrzycy. Badania na myszach pokazały, że rzeczywiście może mieć działanie przeciwcukrzycowe - obniżając poziom glukozy we krwi i stymulując produkcję insuliny.


Zatruciom mówi: Nie!

Kolendra prawdopodobnie nie ma działania zwalczającego bakterie znajdujące się w jamie ustnej, jak sugerują badania. Znacznie lepszy pod tym względem okazuje się zwykły, czarny pieprz. Olejek z kolendry może natomiast działać toksycznie dla wieku innych bakterii, takich jak np. E. coli, salmonella czy gronkowiec złocisty. Może być więc wykorzystywana w profilaktyce zatruć pokarmowych.


Kiedy uważać na kolendrę?

Kolendra może wywoływać alergię. Szczególnie narażone na nią są osoby uczulone na pyłki brzozy - może wystąpić wtedy tzw. alergia krzyżowa, czyli uczulenie na dwa podobne do siebie alergeny pochodzące z różnych źródeł.

W przypadku tej przyprawy dochodzi niekiedy do zanieczyszczenia mykotoksynami lub pestycydami. Tak jak ze wszystkim - najrozsądniej zachować umiar.

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródła wykorzystane w artykule:
Mariola Kozłowska, Małgorzata Ziarno „Kolendra – skład i zastosowanie” [w:] „Postępy Fitoterapii” 2012.
Marta Słowianek, Joanna Leszczyńska „Alergeny przypraw” [w:] „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2011.
Chaudhry N.M., Tariq P. „Bactericidal activity of black pepper, bay leaf, aniseed and coriander against oral isolates” [w:] „Pakistan Journal of Pharmaceutical Sciences” 2006.
Mohamed F. Ramadan, Lothar W. Kroh, Jörg-T. Mörsel „Radical Scavenging Activity of Black Cumin (Nigella sativa L.), Coriander (Coriandrum sativum L.), and Niger (Guizotia abyssinica Cass.) Crude Seed Oils and Oil Fractions” [w:] „J. Agric. Food Chem.” 2003.
Alison M. Graya, Peter R. Flatta „Insulin-releasing and insulin-like activity of the traditional anti-diabetic plant Coriandrum sativum (coriander)” [w:] „British Journal of Nutrition” 1999.
Helle Wangensteen, Anne Berit Samuelsen, Karl Egil Malterud „Antioxidant activity in extracts from coriander” 2004.