Jak zdrowo grillować?

To fakt, że w mięsie i innych grillowanych produktach mogą powstawać szkodliwe związki chemiczne, które z dużym prawdopodobieństwem zwiększają ryzyko raka. Mamy dobrą wiadomość: Można się przed nimi obronić!

Jak zdrowo grillować?

Fot. 123RF/Picsel

Grillowanie może być zarówno bardzo zdrowe (tłuszcz z potrawy się wytapia), ale i bardzo niezdrowe (w mięsie i produktach zawierających skrobię wytrącają się substancje rakotwórcze). Co zrobić, żeby grill nie zagrażał naszemu zdrowiu, a wręcz przeciwnie?

Żeby grillowało się zdrowiej!

Oto rady, jak zdrowo grillować:

- Im wyższa temperatura, tym więcej substancji szkodliwych w grillu. Nie grilluj nad ogniem! Poczekaj, aż paliwo zacznie się żarzyć.

- Nie dorzucaj podpałki w trakcie grillowania.

- Zdrowiej jest grillować na grillu gazowym - w badaniach naukowcy wykryli, że w mięsie grillowanym na węglu jest więcej substancji rakotwórczych. Niestety, grille gazowe są dużo droższe niż te węglowe.

- Marynaty zawierające sok z cytryny i ocet ograniczają ilość wytrącających się substancji rakotwórczych. Naukowcy zmierzyli, że zawartość amin heterocyklicznych (HCA) w mięsie grillowanym w identycznej temperaturze ale po godzinnym moczeniu w marynacie (olej, woda, ocet i przyprawy), była znacznie niższa niż w mięsie bez marynaty. Marynata "Karaibska" obniżyła ilość HCA o 88 proc. Zawierała tymianek, paprykę, pieprz czarny, ziele angielskie, rozmaryn i szczypiorek.

- Według innych badań, sproszkowana papryka znacznie zmniejsza ilość wytrącających się w czasie obróbki cieplnej mięsa substancji kancerogennych. Z badań wynika, iż tak samo działa czarny pieprz.

- Zaleca się lekkie podgotowanie mięsa przed grillowaniem. Skraca się wtedy ilość czasu spędzanego na ruszcie: pod wpływem wysokiej temperatury i dymu.

Pobierz aplikację smaker

- Używaj niewielkich ilości soli do marynat i przyprawiania grillowanych potraw. Sól także wchodzi w reakcje chemiczne prowadzące do powstawania szkodliwych substancji.

- Chude mięso nie będzie tak obficie "skapywało" na węgiel jak tłuste kawałki, dzięki czemu będzie zawierało mniej substancji toksycznych. Wybieraj więc chude mięso, odcinaj widoczne kawałki tłuszczu i zdejmuj skórkę z drobiu przed grillowaniem.

- Aby tłuszcz nie skapywał na żar, grilluj na specjalnych tackach do grillowania (powinny mieć rowki, do których będzie ściekał tłuszcz).

- Grilluj tylko na węglu lub brykiecie. Nigdy nie używaj drewna z drzew iglastych!

- Mięso może (a nawet powinno) być przyrumienione, ale nie spalone. Odcinaj zwęglone kawałki!

- Nie używaj tych samych tacek ani talerzy do surowego i gotowego mięsa.

- Po wyjęciu mięsa z marynaty, nie wykorzystuj jej ponownie.

- Grilluj tylko na czystym ruszcie lub czystej tacce przeznaczonej do grillowania.

- Oprócz kiełbasy jedz też warzywa, owoce - np. w formie sałatek. Zawierają antyoksydanty, które zmniejszą wpływ szkodliwych substancji na zdrowie.

- Od czasu do czasu próbuj grillować warzywa i owoce. W ich przypadku nie wytrącają się żadne substancje szkodliwe, a w smaku wcale nie ustępują kiełbaskom!

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Komentarze do artykułu (1)

ROCZYNIAK 07 sierpnia
Bzdury przeciez istnija ekologiczne ruszty do grilli weglowych z odprowadzenim tłuszczu do specjalnego zbiornika.... Czytaj całość »
Bzdury przeciez istnija ekologiczne ruszty do grilli weglowych z odprowadzenim tłuszczu do specjalnego zbiornika. Mozna je kupic na allegro.