Czym zastąpić bułkę tartą w panierce?

Wielu z nas uważa, że bułka tarta to kwintesencja panierki. Bez niej nie powstałaby chrupiąca i złocista skorupka otulająca smażone mięso, ryby i warzywa. Czy aby na pewno? Otóż okazuje się, że istnieje dla niej równie smaczna alternatywa.

Czym zastąpić bułkę tartą w panierce?

Fot. 123RF/Picsel

Do przygotowania klasycznej panierki używa się zaledwie trzech składników: mąki, jajek i bułki tartej. To właśnie ten ostatni produkt sprawia, że smażone przez nas mięso i warzywa, smakują o wiele lepiej. Nasze babcie nierzadko same przygotowywały bułkę tartą, najpierw suszyły resztki pieczywa, a później drobno mieliły. Z biegiem czasu w sklepach i piekarniach pojawiła się możliwość kupienia już gotowego produktu. Jednak jeśli mieliście okazję przeczytać skład bułki tartej proponowanej przez producentów, wiecie, że niewiele wspólnego ma ona z prawdziwym pieczywem.

Reklama

W bułce tartej, którą możemy dostać od ręki, znajdziemy takie dodatki jak cukier, częściowo utwardzony olej palmowy, stabilizatory (węglan wapnia) oraz emulgatory np. gumę guar lub ksantanową. Zamiast korzystać z gotowców o wątpliwej jakości, lepiej użyć zdrowszych zamienników.

Płatki owsiane

W miejsce bułki tartej, do przygotowania panierki najlepiej nadadzą się płatki owsiane. Można użyć ich w całości lub zmielić na mąkę. Ważne, aby do płatków dodać sól, pieprz i inne ulubione przyprawy np. ostrą mieloną paprykę. Taka panierka świetnie sprawdzi się do smażenia mięsa i ryb.

Siemię lniane

Te małe brązowe ziarenka są cennym źródłem zdrowych tłuszczów omega-3 i omega-6 (w 100 g znajduje się ich, aż 42 g). Aby zachować wszystkie wartości odżywcze, jakie oferuje nam siemię lnianie, najlepiej kupować je właśnie w ziarnach i mielić bezpośrednio przed użyciem. Panierka przygotowana na ich bazie ma lekko orzechowy smak, nadaje się zatem zarówno do dań wytrawnych jak i słodkich. Jeśli decydujemy się użyć siemienia lnianego do mięsa lub warzyw, warto połączyć je z granulowanym czosnkiem i suszoną cebulą.

Reklama

Sezam

Sezam jest znakomitym źródłem białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych i magnezu. Dzięki tłuszczowi sezamowemu, który uwalnia się podczas smażenia, obtoczone w nim mięso staje się o wiele bardziej soczyste. Panierka z tych ziaren będzie idealne pasować do przygotowania skrzydełek lub nuggetsów.

Orzechy włoskie

Warto wprowadzić do codziennej diety orzechy włoskie. Są bogate w antyoksydanty i witaminę młodości - E. Używając ich do przygotowania panierki, należy pamiętać, żeby drobno je posiekać, ale nie blendować. Dzięki temu będą lekko chrupiące i nadadzą daniu specyficznej tekstury. Warto też pamiętać, że orzechy włoskie smakują lepiej upieczone, niż smażone.

Wiórki kokosowe

Świetnym lecz nieoczywistym zamiennikiem dla bułki tartej są wiórki kokosowe. Nadają potrawom charakterystyczny, lekko orzechowy smak. Są obfitym źródłem białka i magnezu, dlatego powinny po nie sięgać osoby niejedzące mięsa. Dla tych, którzy nie unikają produktów zwierzęcych, podpowiedź, wiórki kokosowe najlepiej komponują się z drobiem.

 

1. Pomidorowe mielone w płatkach owsianych

Fot. Futka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


2. Wege kotlety z komosy ryżowej

Fot. zdrowonacodzien na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie

3. Filet z kurczaka w sezamie

Fot. Tradycyjna_Kuchnia na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


4. Halibut pieczony z orzechami włoskimi

Fot. Futka na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


5. Kąski drobiowe w wiórkach kokosowych

Fot. KORAL na Smaker.pl / Aby zobaczyć przepis, kliknij w zdjęcie


Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!