Cynamon

Czy naprawdę cynamon przeciwdziała cukrzycy? Na czym polega niebezpieczna moda związana z cynamonem? Czy rzeczywiście jest toksyczny dla wątroby? Zobacz!

Cynamon

Fot. 123RF.COM/PICSEL

Dodajemy go do ciast, deserów, tradycyjnego suszu; w niezmielonej formie rulonika może też stanowić ozdobę. Dawniej wierzono, że przynoszą go Cynamonowe Ptaki. Nadal łączymy z nim wiele przekonań, a także mitów.


Jemy korę z drzew

Cynamon to nic innego, jak wysuszona kora drzewa o nazwie cynamonowiec (istnieje ponad 200 gatunków tej rośliny). Całe drzewo ma charakterystyczny zapach cynamonu, ale przyprawę tę pozyskuje się z wewnętrznej części kory, którą się później suszy. W Polsce zwykle kupujemy „prawdziwy” cynamon, cejloński. Istnieją też inne jego odmiany - np. kasja, czyli cynamon chiński.

Swój zapach cynamon zawdzięcza bardzo aromatycznemu olejkowi cynamonowemu, który jest obecny w tkankach rośliny.


Przyprawa godna bogów i cenniejsza niż srebro

Cynamon był znany już w starożytności. Był drogą i cenioną przyprawą, godną bogów. Pliniusz Starszy opisał handel cynamonem w starożytnym Rzymie. Z jego opisu wiemy też, że ok. 320 gramów cennego cynamonu kosztowało równowartość 10 miesięcy pracy lub 5 kilogramów czystego srebra.


Przeciwcukrzycowa szarlotka?!

Jakiś czas temu głośno było o przeciwcukrzycowym działaniu cynamonu. W badaniach na szczurach naukowcy rzeczywiście to potwierdzili. Podobne wyniki otrzymali badacze w 2003 roku, w eksperymencie, w którym wzięło udział 60 ochotników. O 18-29 proc. obniżył się u nich poziom glukozy na czczo, ale to nie wszystko. Całkowity poziom trójglicerydów spadł o 23-30 proc., poziom cholesterolu LDL („złego cholesterolu”) o 7-27 proc., a cholesterolu całkowitego o 12-26 proc. Badani otrzymywali 1, 3 i 6 gramów cynamonu dziennie (łyżeczka cynamonu to 4 g).

Odbyły się także badania wśród kobiet po menopauzie, także chorujących na cukrzycę typu 2, które nie wykryły żadnego działania przeciwcukrzycowego cynamonu. W sumie, po zebraniu wielu różnych wyników badań i eksperymentów w 2013 r., naukowcy doszli do wniosku, że cynamon najprawdopodobniej korzystnie działa na poziom cukru we krwi, cholesterolu całkowitego i trójglicerydów. Nie wiadomo jeszcze jednak, jaka dawka byłaby skuteczna (i bezpieczna, o czym przeczytasz poniżej) i jak długo powinna trwać cynamonowa terapia.

Ważne! Do większości badań nad wpływem cynamonu na cukrzycę wykorzystywano chiński cynamon!

W przypadku cukrzycy ogromną rolę odgrywa dieta. Samo dodawanie cynamonu do zakazanych słodkości na pewno nie sprawi, że staną się zdrowe dla diabetyka! Więcej o diecie przeciwcukrzycowej przeczytasz tutaj.


Niebezpieczna, cynamonowa moda

Badani w powyższych badaniach otrzymywali ekstrakt z cynamonu w kapsułce. Zjedzenie łyżeczki cynamonu na raz jest nie tylko bardzo trudne (jeśli nie niemożliwe), ale i może skutkować podrażnieniem, kaszlem i wieloma innymi przykrymi następstwami (nawet takimi, jak utrudnione oddychanie!).

Przekonały się o tym osoby, które w 2012 roku uległy amerykańskiej modzie na zakładanie się, czy zjedzą łyżkę cynamonu. Skutki można oglądać w sieci - zakład polegał na tym, by nagrać i opublikować swoje ‚dokonanie”. Nie polecamy takich eksperymentów!


Cynamon toksyczny?

Całkiem niedawno, bo w 2008 r., EFSA (European Food Safety Authority) uznała, że zawarta w cynamonie kumaryna może w nadmiernych ilościach wywołać uszkodzenia wątroby i nerek. Maksymalna dzienna dawka kumaryny to 0,1 mg na każdy kilogram masy ciała. W jedzeniu może jej być maksymalnie 50 mg na kilogram w tradycyjnych lub sezonowych wypiekach, 20 mg w płatkach śniadaniowych, 15 mg w innych wypiekach i 5 mg w deserach. W tym momencie wiadomo, że kumaryna jest toksyczna dla myszy i szczurów, brakuje danych odnośnie ludzi.

Kumaryna jest składnikiem również innych roślin, m.in.: fasoli tonka, tomki wonnej, marzanki wonnej, dziewanny, turówki wonnej, nostrzyku. Najczęściej mamy z nią jednak do czynienia w cynamonie.

Pamiętajmy też, że cynamon właściwy pozyskiwany z cynamonowca cejlońskiego zawiera znacznie mniej kumaryny niż tańszy cynamon chiński (nazywany kasją) z cynamonowca wonnego. W Polsce rzadko spotyka się ten drugi.


Do czego go dodajemy?

Wbrew pozorom cynamon jest przyprawą dość uniwersalną - nadaje się do potraw wytrawnych, deserów, ciast i napojów. Cynamon jest stosowany do produkcji czekolady w Meksyku (który jest największym importerem tej przyprawy). Nie potrafimy sobie wyobrazić bez niego szarlotki czy pieczonych jabłek. Mamy gumy do żucia o smaku cynamonu. Świetnie sprawdza się również jako dodatek do kawy, kakao i herbaty. W kuchni indyjskiej jest wykorzystywany do doprawiania kurczaka. W perskiej kuchni dodaje się go także do zup. Jest składnikiem chińskiej przyprawy pięciu smaków, stosowanej w kuchni azjatyckiej, oraz mieszanki garam masala kuchni indyjskiej.

Anna Wiśniewska/Smaker.pl

Źródła:
Dokument z posiedzenia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2008 r.
Alam Khan, Mahpara Safdar, Mohammad Muzaffar Ali Khan, Khan Nawaz Khattak, Richard A. Anderson „Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People With Type 2 Diabetes” [w:] Diabetes Care” 2003.
Kristof Vanschoonbeek, Bregje J. W. Thomassen, Joan M. Senden†, Will K. W. H. Wodzig, Luc J. C. van Loon ”Cinnamon Supplementation Does Not Improve Glycemic Control in Postmenopausal Type 2 Diabetes Patients” [w:] „The Journal of Nutrition” 2006.
Robert W. Allen, Emmanuelle Schwartzman, William L. Baker, Craig I. Coleman, Olivia J. Phung „Cinnamon Use in Type 2 Diabetes: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis” [w:] „Annals of Family Medicine” 2013.