Rzeżucha nie tylko na święta

Zielona rzeżuszka podobnie jak gałązki bukszpanu kojarzy nam się z okresem Wielkanocnym.Bukszpan jadalny nie jest ale rzeżucha jak najbardziej, jest smaczna i zdrowa.

Rzeżucha nie tylko na święta

Rzeżucha jest symbolem odradzającego się życia, kojarzy nam się z okresem Wielkanocnym, na zielonych roślinkach ładnie komponują się żółte kurczaczki i kolorowe kokardki. Poza wartościami dekoracyjnymi powinniśmy rzeżuchę docenić także w kuchni.

Rzeżucha należy do rodziny kapustowatych, pod tą nazwą rozpowszechnione są dwa gatunki: rzeżucha łąkowa oraz pieprzyca siewna. Są to rośliny jednoroczne, drobne, o małych liściach i kwiatach w kolorze białym lub różowym. Owocem są drobne strąki samorzutnie rozsiewające nasiona na krótkie odległości. Przed wiekami rzeżucha była ceniona ze względu na swoje walory zdrowotne zwiększające odporność organizmu. Stosowano ją na schorzenia wątroby, bóle głowy i zmiany skórne, przeciw gruźlicy oraz na pobudzenie apetytu.
Rzeżucha zawiera dużo witaminy C i A oraz witaminy B1, B2, E i PP, kwasu foliowego oraz pantotenowego a także witaminy K, niewielkie ilości białka i cukrów. Ponadto sole mineralne jak mangan, potas, magnez oraz bardzo dobrze przyswajalne żelazo, wapń, siarkę i jod. Ze względu na tak wiele cennych składników rzeżuchę powinniśmy spożywać regularnie. Szczególnie polecana jest w okresach osłabienia organizmu, dzieciom i kobietom w ciąży, a także chorym na cukrzycę, ponieważ obniża poziom cukru i reguluje pracę trzustki. Ostry smak rzeżucha zawdzięcza zawartości związków siarki, dzięki nim poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci (m. in. zwalcza trądzik i łojotok), dezynfekuje drogi moczowe, usprawnia procesy przemiany materii. Palaczom pomaga usunąć toksyny z organizmu. Spożywanie rzeżuchy wskazane jest także ze względu na zawartość mikroelementów przy osteoporozie, dolegliwościach reumatycznych, anemii oraz problemach z układem krążenia, m.in. chorobie wieńcowej. Ponieważ jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego jodu, poleca się ją osobom z niedoczynnością tarczycy. Dawniej stosowana także jako lek na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry, ma działanie dezynfekujące jamę ustną. Jednak nie powinno się jadać więcej niż 3 łyżki rzeżuchy dziennie, gdyż jako środek moczopędny w większej ilości może wywołać podrażnienie nerek, a nawet zapalenie pęcherza.
Szczególnie wczesną wiosną powinniśmy wspomagać nasze posiłki minerałami z rzeżuchy. Dodawajmy posiekaną rzeżuchę do twarożku, zup, sałatek i surówek, można też posypać nią kanapki, ziemniaki, dodać do jajecznicy. Ostry smak poprawia apetyt!

avatar Autor: ewka16

Polecane przepisy

zobacz więcej przepisów
5
dodaj do ksiazki
facebook