Ewa_Gotuje

"Masło orzechowe" i "mleko kokosowe" znikną ze sklepów

Po wyroku Trybunału Europejskiego, producenci żywności będą musieli zmienić nazwy niektórych produktów.

Fot. 123RF/Picsel

Z pewnością wielu z nas zdążyło już przyzwyczaić się do tego, iż Unia Europejska lubi zaskakiwać nas niecodziennymi decyzjami. W ostatnich latach duże kontrowersje budziło chociażby uznanie ślimaków za ryby lub kontrola krzywizny bananów.

Niedawno do grona absurdalnych regulacji dołączyła ta, dotycząca mleka kokosowego oraz masła orzechowego. Okazuje się bowiem, iż nazwy tych produktów mogą godzić w interesy niektórych producentów żywności.

Jak dosyć powszechnie wiadomo, w krajach Unii Europejskiej funkcjonują przepisy, rezerwujące nazwy „mleko", „śmietana" czy też „masło" wyłącznie do określonych grup produktów. Mają one na celu przede wszystkim ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami producentów żywności.

Na te same przepisy powołało się Niemieckie Stowarzyszenie na rzecz Bezpieczeństwa Gospodarczego (Verband Sozialer Wettbewerb) wnosząc do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Tofu Town - lokalnemu producentowi żywności roślinnej. W efekcie Trybunał przychylił się do wniosku VSW, stwierdzając iż takie nazwy jak „ser", „masło", „śmietana" czy też „mleko" powinny pozostać zarezerwowane wyłącznie dla produktów pochodzenia zwierzęcego.

Za sprawą tej decyzji ze sklepowych półek powinno zniknąć „masło orzechowe", „mleko kokosowe" lub „mleko sojowe". Wyjątek mają stanowić produkty, które na lokalnym rynku funkcjonują dłużej niż 30 lat. Jak łatwo się domyślić, pod koniec lat 80. w Polsce raczej próżno było szukać tego rodzaju nowinek kulinarnych.

Pobierz aplikację smaker

Komisja Europejska odrzuciła prośbę polskiego Ministerstwa Rolnictwa, zabiegającego o bardziej liberalne podejście do tej kwestii. Zgodnie z komunikatem MRiRW przedsiębiorcy będą musieli zrezygnować z budzących wątpliwości nazw produktów. W przeciwnym razie polscy urzędnicy będą zmuszeni do podejmowania kroków egzekwujących unijne prawo.

Jak pokazuje doświadczenie, producenci potrafią wykazać się sporą dozą kreatywności. Zwykle tego typu zagrywki kojarzyliśmy z wprowadzaniem konsumentów w błąd, tak jak np. wtedy, gdy nasze sklepy zalazła fala wyrobów sero- i masłopodobnych. Obecnie, jednak wiele wskazuje na to, iż niektóre marki będą musiały wykazać się pomysłowością, aby w ogóle móc pozostać na rynku.

Zobacz, jak łatwo możesz zarabiać ze Smakerem. Kliknij!

Zarabiaj na swoich przepisach!

Komentarze

Ostatnio komentowane przepisy

Sałatki Surówka z młodej kapusty

Wiosenna surówka z młodej kapusty, marchewki i szczypiorku okraszona dużą ilo...

Odsłon: 160

15 min
2
30 min
1
Desery Szyszki z kajmaku

Deser z preparowanego ryżu i kajmaku to hit dawnych lat – choć kiedyś robiło...

Odsłon: 81

60 min
2
Śniadania Chleb w jajku

Prosty, szybki, tani i bardzo kiedyś popularny przepis, to świetny pomysł na...

Odsłon: 1206

60 min
5

Polecane artykuły

12
Ewa gotuje Lekkie przepisy na wiosenne dania w kuchni Ewy Wachowicz

Jeżeli brakuje ci pomysłu na wiosenne dania, koniecznie zerknij do przepisów, które pojawiły się w 513. odcinku programu "Ewa gotuje". Nie mogło za...

4
Informacje 15 najlepszych ciast z rabarbarem. Tylko proste przepisy

Najlepsze desery to takie, które szybko i łatwo się przygotowuje. Oczywiście muszą świetnie smakować i zawierać składniki dobrej jakości. Takie są...

68
Informacje Kuchnia gruzińska bez niej jest niekompletna. Chroni serce i wspiera pracę mózgu

Kolendra to cytrusowo-pikantna przyprawa, która regularnie gości w wielu polskich kuchniach. Nic w tym dziwnego - nie dość, że idealnie podkreśla s...

13